Boughida Adil
- boughida.adil@univ-guelma.dz
- adelfr2009@gmail.com
Thesis title
Thesis title (Ar)
Thesis title (Fr)
keywords
keywords (Ar)
keywords (Fr)
Abstract
In computer environments for human learning, adaptation is becoming increasingly important. It was considered a solution for the diversity of levels and skills of learners. However, the majority of these so- called adaptive systems need to consider the learner’s emotional state when recommending activities to be undertaken in the case of learning difficulties, all kinds of blockages or demotivation. Emotion plays a significant role, so it is essential to consider it in designing these adaptive systems. Therefore, this work aims to answer this research problem by proposing a new approach to emotion-based adaptation in social and collaborative learning environments. The approach will allow the recommendation of resources/activities that can motivate and support the learner in his learning process.
Our first contribution is modelling the learner’s emotion by exploiting the facial expressions generated during the pedagogical activities. For this purpose, a probability-based emotion quantification algorithm has been proposed. Furthermore, a new method based on Gabor filters and genetic algorithms has been suggested to recognise facial expressions. The Gabor features are extracted from the regions of interest of the human face detected with the help of the landmarks. In addition, a genetic algorithm was designed to optimise the SVM hyperparameters and select the best features simultaneously. The experimental results show the outperformance of the method and recognition rates of 96.30 %, 94.20 % and 94.26 % for JAFFE, CK and CK+ datasets, respectively.
To recommend support resources, we have presented our adaptation approach that exploits a set of adopted adaptation criteria. These criteria take into account, in addition to the learner’s emotional profile, cognitive and behavioural skills and preferences, also the history of the relevance of the support resources. The weights of these criteria differ from one support resource to another; for this reason, a dashboard for the weighting of the coefficients of importance has been made available.
The system’s functionalities were implemented and integrated into a social and collaborative learning platform to validate the approach. Indeed, five experiments aiming at validating the approach were conducted on two groups of students from the University of Guelma : test and control. The results show our approach’s impact on improving the learner’s cognitive level, engagement duration and motivation.
Abstract (Ar)
في بيئات الكمبيوتر لتعلم الإنسان ، أصبح التكيف مهمًا بشكل متزايد. تم اعتباره حلاً لتنوع مستويات ومهارات المتعلمين. ومع ذلك ، فإن غالبية هذه الأنظمة التكيفية تحتاج إلى مراعاة الحالة العاطفية للمتعلم عند التوصية بالأنشطة و الموارد التي يتعين القيام بها في حالة صعوبات التعلم ، وجميع أنواع العوائق. تلعب العاطفة دورًا مهمًا ، لذلك من الضروري أخذها في الاعتبار عند تصميم هذه الأنظمة التكيفية. لذلك ، يهدف هذا العمل إلى الإجابة على مشكلة البحث هذه من خلال اقتراح نهج جديد للتكيف القائم على العاطفة في بيئات التعلم الاجتماعية والتعاونية. سيسمح النهج بالتوصية بالموارد / الأنشطة التي يمكن أن تحفز المتعلم وتدعمه في عملية التعلم الخاصة به.
مساهمتنا الأولى هي نمذجة عاطفة المتعلم من خلال استغلال تعابير الوجه المتولدة أثناء الأنشطة التربوية. لهذا الغرض ، تم اقتراح خوارزمية قياس العاطفة على أساس الاحتمالية. علاوة على ذلك ، تم اقتراح طريقة للتعرف على الوجه مبنية على فيلترات غابور و الخوارزميات الجينية. تم استخراج ميزات غابور من مناطق الاهتمام الموجودة في الوجه عن طريق نقاط الإهتمام. بالإضافة إلى ذلك ، تم تصميم خوارزمية جينية لتحسين الهيبرباراميتر الخاصة بال SVM و إختيار أحسن الميازات في الوقت ذاته. تظهر النتائج التجريبية تفوق الطريقة المقترحة حيث تم الحصول على معدلات تعرف تقدرب 96.30٪ و 94.20٪ و 94.26٪ لمجموعات البيانات JAFFE و CK و CK + ، على التوالي.
للتوصية بموارد الدعم ، قدمنا نهج التكيف الذي يستغل مجموعة من معايير التكيف المعتمدة. تأخذ هذه المعايير في الاعتبار ، بالإضافة إلى البروفايل العاطفي للمتعلم ، المهارات المعرفية والسلوكية ، التفضيلات وكذلك درجات الملاءمة السابقة لموارد الدعم. تختلف أوزان هذه المعايير من مورد دعم إلى آخر؛ لهذا السبب ، تم توفير لوحة القيادة لترجيح معاملات الأهمية لهده المعايير.
تم تنفيذ وظائف النظام ودمجها في منصة تعليمية اجتماعية وتعاونية للتحقق من صحة النهج. في الواقع ، أجريت خمس تجارب على مجموعتين من الطلاب من جامعة قالمة. تظهر النتائج تأثير نهجنا في تحسين المستوى المعرفي للمتعلم و مدة المشاركة والتحفيز.
Abstract (Fr)
Dans les environnements informatiques pour l’apprentissage humain, l’adaptation deviant de plus en plus importante, elle était considéré comme une solution de la diversité des niveaux et des compétences des apprenants. Pourtant, la majorité de ces systèmes dits adaptatifs ne tient pas compte de l’état émotionnel de l’apprenant lors de la recommandation des activités à entreprendre dans le cas des difficultés d’apprentissage, toutes sortes de blocages ou de démotivation. L’émotion joue un rôle significatif, il est donc essentiel de la prendre en consideration dans la conception de ces systèmes adaptatifs. De ce fait, ce travail vise à répondre à cette problématique de recherche en proposant une nouvelle approche d’adaptation à base d’émotion dans le cadre des environnements d’apprentissage social et collaboratif. L’approche va permettre de recommander des ressources/activités qui peuvent motiver et soutenir l’apprenant dans son processus d’apprentissage.
Notre première contribution consiste à modéliser l’émotion de l’apprenant en exploitant les expressions faciales générées pendant les activités pédagogiques. Pour cela, un algorithme de quantification de l’émotion basé sur les probabilités a été proposé. Afin de reconnaître les expressions faciales, une nouvelle méthode basée sur les filtres de Gabor et les algorithmes génétiques a été suggérée. Les caractéristiques de Gabor sont extraites des régions d’intérêt du visage humain détectées à l’aide de points des landmarks. En outre, un algorithme génétique a été conçu pour optimiser les hyperparamètres des SVM et sélectionner les meilleures caractéristiques simultanément. Les résultats expérimentaux montrent la surperformance de la méthode et des taux de reconnaissance de 96,30 %, 94,20 % et 94,26 % pour les datasets JAFFE, CK et CK+, respectivement.
Pour recommander les ressources de soutien, nous avons présenté notre approche d’adaptation qui exploite un ensemble de critères d’adaptation adoptés. Ces derniers prennent en compte en plus du profil émotionnel de l’apprenant, ses compétences cognitives et comportementales et ses préférences, aussi, l’historique des degrés de pertinence des ressources de soutien. Les poids de ces critères diffèrent d’une ressource de soutien à l’autre, pour cela, un tableau de bord pour la pondération des coefficients d’importance a été mis à disposition.
Pour valider l’approche, les fonctionnalités du système ont été implémentées et intégrées dans une plateforme d’apprentissage social et collaboratif. En effet, cinq expérimentations visant à valider l’approche ont été menées sur deux groupes d’étudiants de l’université de Guelma : test et contrôle. Les résultats montrent l’impact de notre approche sur l’amélioration du niveau cognitif de l’apprenant, sa durée d’engagement et par conséquent sa motivation.
Scientific publications
Boughida, Adil, Mohamed Nadjib Kouahla, and Yacine Lafifi. "A novel approach for facial expression recognition based on Gabor filters and genetic algorithm." Evolving Systems 13, no. 2 (2022): 331-345.
Kouahla, Med Nadjib, Adil Boughida, Imed Chebata, Zohra Mehenaoui, and Yacine Lafifi. "Emorec: a new approach for detecting and improving the emotional state of learners in an e-learning environment." Interactive Learning Environments (2022): 1-19.
Scientific conferences
Adil, Boughida, Kouahla Mohamed Nadjib, and Lafifi Yacine. "A novel approach for facial expression recognition." In 2019 International Conference on Networking and Advanced Systems (ICNAS), pp. 1-5. IEEE, 2019. Annaba, Algeria.
Adil Boughida, Kouahla Mohamed Nadjib, Fatima Bouhlaci, Lafifi Yacine and Wassila Herkas “L’influence de l’état émotionnel de l’apprenant dans un EIAH" 2018 7th International Symposium ISKO-Maghreb, 2018 (Bejaia); Algeria
Adil Boughida, Kouahla Med Nadjib, and Imed Chebata “Speech emotion recognition using MFCC features: application in e-learning environements“ 2019 Conference on Innovative Trends in Computer Science (CITCS'2019), Guelma, Algeria, 2019
Adil Boughida, Mohamed Nadjib Kouahla, Yacine Lafifi, "État de l’art sur les systèmes de reconnaissance des expressions faciales", 1st Conference on Informatics and Applied Mathematics (IAM’2018), Guelma, Algeria, 2018
Adil Boughida, Mohamed Nadjib Kouahla, and Yacine Lafifi "An oveview of emotion based recommendation in EIAH“ 2020 3rd conference on Informatics and applied mathematics (IAM’2020), Guelma, Algeria, 2020.